Contractului Colectiv de Muncă (CCM) din Societatea de Transport București SA intră, de luni, în ultima săptămână de negociere. Până în acest moment, au fost 13 întâlniri. Din păcate, au rămas o serie de probleme importante care trebuiesc soluționate, inclusiv probleme legate de salarizare, ținând cont și de evoluția alarmantă a ratei inflației.
În acest condiții, dacă problemele rămase în divergență nu vor fi soluționate, un conflict colectiv de muncă pare iminent.
În ianuarie 2022 a izbucnit un conflict de muncă spontan în Societatea de Transport București SA (STB SA). Angajații cereau condiții de muncă mai bune, negocierea unui nou contract colectiv de muncă și implicit indexarea salariilor, ținându-se cont de inflație.
Drept represalii pentru că și-au cerut drepturile, conducerea STB SA a concediat 220 de salariați și a dat în jur de 2000 sancțiuni pecuniare.
Cei concediați au acționat în instanță Societatea, iar 10 dintre ei au și câștigat deja la fond. Urmează celelalte procese.
Între timp, au început negocierile noului CCM STB SA, negocieri care ar trebui să se încheie până pe 28 iulie 2022.
Până în acest moment, din păcate, o serie de propuneri au fost respinse din start, unele fără a fi discutate, în special cele legate de majorarea veniturilor angajaților, pe motiv că nu sunt bani.
În mod straniu, au fost însă bani pentru perfectarea contractelor de externalizare a serviciului de spălare a autovehiculelor STB SA, din această vară și pregătirea externalizării serviciului de pază. Cele trei contracte cu cele trei firme care au preluat serviciul de igenizare și spălare vehicule, costă societatea în jur de 11 milioane lei pentru o perioadă de 6 luni, dublu de cât a costat această activitate pe întreg anul 2021, când STB SA desfășura această activitate.
Nota bene, calitatea serviciului nu este mai bună, din contra.
”Externalizarea înseamnă bani mai mulți cheltuiți de la buget. În loc să folosească 2 milioane de lei pentru a mai angaja oameni, au dat 11 milioane de lei pentru externalizare. Dacă conduci societatea și nu ești în stare să gestionezi o activitate, atunci pleci acasă!”, spune Vasile Petrariu, președintele Sindicatului Transportatorilor din București (STB) și președintele Federației Sindicatelor din Transporturi și Servicii Publice – România.
Liderul sindical a explicat mecanismul prin care se fac jocurile de interese pe bani publici: ”Dacă vrei să plătești pe cineva, cu ghilimelele de rigoare – ai niște datorii la respectivul -, îi dai o activitate, pe care să o facă”. Iar în STB SA, externalizările vor continua pe bandă rulantă.
În acest condiții, dacă până pe 28 iulie nu se va putea ajunge la un consens în privința noului CCM, în special în privința indexării salariilor, Sindicatul va începe demersurile legale pentru declanșarea conflictului colectiv de muncă.
Aceasta înseamnă că va sesiza Societatea în legătură cu situația creată, va preciza în scris revendicările, motivarea acestora și propunerile de soluționare.
Dacă răspunsul angajatorului va fi considerat, în continuare, nesatisfăcător, sindicatul reprezentativ poate declanșa conflictul colectiv de muncă, respectiv prima etapă a acestuia: concilierea prin Inspectoratul Teritorial de Muncă.
Dacă nici această fază nu stinge litigiile, urmează greva de avertisment de două ore, apoi greva generală.
Vasile Petrariu: ”Se pune, totuși, o întrebare: cine își dorește un conflict de muncă? Noi nu ne dorim așa ceva! Noi ne dorim un Contract Colectiv de Muncă, care să corecteze niște lucruri. Nu s-a mai negociat nimic de trei ani. Ce așteaptă administrația? Ca salariații să vină să muncească gratis? Să vină cu bani de acasă?”