Suntem aproape de mijlocul lunii noiembrie, dar Primăria Capitalei încă nu a recepționat cele 10 tramvaie noi, din lotul de 100, cumpărat de la Astra Arad. Întârzierile au fost cauzate de faptul că producătorul a înlocuit motoarele cu care a licitat, cu unele mai… firave.
Tramvaiele de la Astra au ajuns în București începând cu luna iunie, dar stau deocamdată în depourile STB. Inițial, primarul Nicușor Dan a declarat că vor ieși pe traseu începând cu luna septembrie, însă mai avem câteva zile și a ajungem la mijlocul lunii noiembrie, dar recepția nu este gata.
Comisia specială din Primăria Capitalei întârzie să semneze recepția celor 10 tramvaie, care stau din vară în depozitele Societății de Transport București (STB SA). Mărul discordiei: motorul montat pe boghiurile tramvaielor este altul decât cel promis.
„Primăria nu își permite să primească tramvaie care sunt sub parametrii tehnici pe care i-a cerut în caietul de sarcini și ofertați. Noi avem un contract de finanțare cu Comisia Europeană care este verificat de ADR”, a explicat, la un moment dat, Nicușor Dan.
Edilul se referea la faptul că Astra Arad a înlocuit, în timpul fabricării, motorul pe care ar fi urmat să-l aibă inițial noile tramvaie, cu o putere de 120 de kW, cu unul care poate atinge o putere de 100 de kW.
Este greu de înțeles de ce o firmă că Astra Arad a modificat datele tehnice ale tramvaiului, față de cele din contract, în măsura în care se știa că toată suflarea românească va fi cu ochii pe această afacere…
În fine, fiind vorba de bani europeni, DNA a intrat pe firul acestei povești. Și a deschis un dosar penal.
Pe tema tramvaielor Imperio cu motoare mai firave decât scria în caietul de sarcini, presshouse.ro a publicat recent un document foarte interesant. Redăm mai jos textul și documentul presshouse.ro:
”Acum câteva zile vorbeam despre niște tramvaie noi destinate bucureștenilor, care – la început a părut a fi întâmplător – au trecut prin apropierea sediului DNA. Cu siguranță, unele din acele tramvaie au dorit numaidecât să se obișnuiască cu această locație. În special persoanele grele de la producătorul arădean şi de la Primăria București. Membrii comisei de recepție a acestor tramvaie tremură numai la gândul de a semna ceva. Ieri am aflat cu toții că într-adevăr DNA a deschis un dosar legat de achiziția acestor tramvaie. Urmează bâlci mare.
Nu trebuie să fim malițioși. Cu siguranță Bucureștiul are nevoie urgentă de tramvaie noi şi moderne. Dar dacă şi așa am ales să le facem autohton că așa a decis Instanța, haideți să le facem corect, nu să vindem mere chinezești în loc de pere românești şi să le plătim că piersici nemțești!
La fel de mult că membrii comisiei de recepție a tramvaielor IMPERIO METROPOLITAN tremură şi membrii marilor familii AFER. Unii membri. Se putea altfel ? Nu există aproape nicio ilegalitate din domeniul feroviar, al transportului urban pe șine sau cu metroul, în spatele căreia să nu se afle măcar un membru al marilor familii AFER.
Știți, pe cei 11 membrii, dintre care câțiva au fugit la pensie. Au rămas câțiva veterani care acum strâng rândurile. M.M.C. – cel cu combinațiile şi cu hotelurile de lângă Gara de Nord, G.B. – cea cu banii şi care odată a fost dată afară din AFER că urmare a unor presupuse deturnări de fonduri de salarii, G.M. – cel cu afacerile personale, C.B. – cel cu rețeaua de șpăgi, D.F. – cel cu „studiile” şi cu susținerea chinezilor, C.M. – cel cu circuitul documentelor în AFER şi alții. Acestora li s-au adăugat nu de mult cu mare entuziasm, câțiva „familiști” noi cum ar fi S.N. zis „Limbă” – cel cu fantezia de a ajunge șef la ARF sau măcar director general al AFER, C.D. – cel cu organigramele, M.P. – cea cu… simplu: cea cu C.D. şi M.A. – cel cu drumurile interminabile la Cluj. Unii dintre aceștia din urmă au mai mult rol periferic, aflându-se într-un stadiu de inițializare.
Dincolo de toate, când ne îndreptăm către noile tramvaie IMPERIO METROPOLITAN începe să ne miroase puternic a M.M.C. şi al său „Pui”. M.M.C a avut de mulți ani în mână activitatea de omologare a tramvaielor. Bănoasă activitate! Mai ales când ea nu intră sub incidența vreunei directive de siguranță ori de interoperabilitate, a vreunei ȘTI sau a vreunui regulament european obligatoriu de aplicat. Nu. Avem aici un vid legislativ intenționat menținut şi care a dat frâu liber unor combinații cu muți bani în spate. Doar că mămăliga a crăpat cu tramvaiele noi achiziționate pentru bucureșteni.
De ce M.M.C.? Pentru că nu se putea prin altcineva. Omului drag al atâtor moguli din lumea feroviară îi place să fie în spatele tuturor afacerilor. Chiar şi cea cu echivalarea în fals a unei omologări de tramvaie. Documente intrate recent în posesia noastră ne dovedesc amploarea neregulilor. Lui M.M.C. îi place la nebunie să emită documente către entități din exteriorul AFER, fără a mai băga înseamnă pe cel de-i zice „director general”. Nici nu trebuie, odată ce ești M.M.C. cel fără de care nu mișcă nimic în AFER.
Că pentru orice vehicul nou sau prototip, era necesară efectuarea unor teste. M.M.C. a considerat că la aceste teste nu mai trebuie să participe experți din AFER, deoarece documentația oferită de producător este suficientă şi „atestă conformitatea proiectului cu legislația aplicabilă”. Probabil că testele respective nici nu au mai avut loc. Pentru a bloca competitorul turc să mai aibă șanse la licitație, procedura de omologare a tramvaielor a fost schimbată în vara lui 2021. În plus, același M.M.C. a cerut omologare tehnică pentru unele echipamente de pe tramvaiul ofertat, doar de la producătorul turc. Cu cel româno-chinez a fost mult mai îngăduitor.
Publicăm în exclusivitate unul din documentele care ne arată cum probabil marile familii AFER au contribuit la trucarea unei licitații pe bani europeni”.